Vyhľadávanie na stránkach ChO:
Reklamný banner WebSupport
Stránky ChO hostuje WebSupport.sk v rámci programu Freeweb

Kategórie A a EF vybrali súťažiacich pre Celoštátne kolo

Teoretická časť spojeného krajského kola kategórie A Košického a Prešovnského kraja na UPJŠ v Košiciach

V dňoch 29.-30. 1. 2020 sa vo všetkých krajoch Slovenska uskutočnilo krajské kolo v kategórii A chemickej olympiády a hneď v ďalšom týždni sa uskutočnili aj školské kolá v kategórii EF pre odborné školy s chemickým zameraním. Cieľ mali spoločný. Nájsť v oboch kategóriách tých najlepších riešiteľov, ktorí budú svoje kraje a školy reprezentovať na Celoslovenskom kole kategórií A a EF. To sa tento rok uskutoční v termíne 4.-7. 3. v Košiciach.

Aké boli úlohy krajského kola v kategórii A
V teoretickej časti sa riešitelia kategórie A venovali chémii ďalšieho raketového paliva Aerozínu 50. Úlohy z fyzikálnej chémie si posvietili na rovnováhu syntézy amoniaku z dusíka a vodíka. Organická chémia bola inšpirovaná chémiou sekundových lepidiel, ale aj vôňou aromatického aldehydu, vanilínu. Biochémia si nakoniec posvietila vylučovanie dusíka rôznymi organizmami, ale aj na jeho analytické stanovenie. Zadania aj riešenia úloh už nájdete na stránkach Iuventy (zadania tu a riešenia tu).

V praktickej časti sa riešitelia kategórie A popasovali so stanovením acetónu spätnou jódometrickou titráciou. V rámci organickej syntézy s reakciou benzaldehydu s dimedónom. Aj praktické úlohy a ich riešenia nájdete na stránkach Iuventy (zadania tu a riešenia tu).

Úlohy v kategórii EF pre odborné školy
V kategórii EF si autori pre riešiteľov školského kola prichystali úlohy o sírane hlinitom a o plynnom bróme, o tepelnom efekte neutralizácie kyseliny chlorečnej aj o ketónoch. V úlohách z chémie prírodných látok a biochémie sa riešitelia stretli s aminokyselinou taurínom, ako aj s peptidovými antibiotikami poslednej záchrany a s kobratoxínom. V praktickej časti súťažiaci analyzovali obsah chromitých a meďnatých iónov pomocou titrácie a iónomeničov. Zadania a riešenia úloh kategórie EF už tiež nájdete na stránkach Iuventy (zadania teórie tu, riešenia teórie tu, zadania praxe tu a riešenia praxe tu).

No a ako to súťaženie dopadlo?
Na základe bodových ziskov postúpilo do celoslovenského kola v Košiciach 31 riešiteľov v kategórii A a 21 riešiteľov v kategórii EF. V kategórii A dosiahol najvyšší bodový zisk 85,3% Martin Brokeš z Gymnázia Nedožerského v Prievidzi. V kategórii EF to bola so ziskom 88,2% Nikola Králiková zo SOŠ v Novákoch.

Riešitelia z Banskobystrického kraja pri praktickej časti krajského kola kategórie A na UMB v Banskej Bystrici

Krajskí predsedovia už výsledkové listiny rozoslali a zoznam 52 súťažiacich pozvaných na Celoslovenské kolo ChO ako aj ďalšie informácie o CK ChO nájdete aj na týchto stránkach Iuventy. POZOR! Na CK ChO je potrebné prihlásiť sa do 13. 2. 2020!

Gratulujeme všetkým postupujúcim do celoslovenského kola a všetkým úspešným riešiteľom a ďakujeme aj všetkým zúčastneným, ktorí sa svojou vášňou pre chémiu prebojovali až do krajských kôl, kde so cťou reprezentovali svoje školy a mestá. Veľká vďaka patrí aj organizátorom na školách a v krajoch, ktorí sa podieľali na organizácii školských a krajských kôl. Obzvlášť členom komisií, ktorí svedomito obodovali všetky riešenia súťažiacich, ako aj všetkým ľuďom, ktorí sa podieľali na zabezpečení a príprave laboratórií pre praktické časti súťaže.

Ak sa chcete dozvedieť viac o tom, ako súťaženie v jednotlivých krájoch prebiehalo, prečítajte si náš ďalší článok s galériou fotografií, ktoré nám krajskí vedúci po súťažiach zasielali.

Seminár pre riešiteľov ChO v Banskej Bystrici 17. 2. 2020

V pondelok 17. 2. 2020 organizuje banskobystrický klub chemikov Homo Chemicus celodenný seminár pre riešiteľov Chemickej olympiády. Na programe budú názvoslovie, izoméria a reakcie alkénov (prednáša Mgr. Jela Nociarová) ako aj chemické výpočty (prednáša doc. RNDr. Miroslav Iliaš, PhD.) a vybrané témy z anorganickej chémie (prednáša doc. RNDr. Miroslav Medveď, PhD.).

Stretnutie je určené najmä pre riešiteľov ChO v kategórii B, ale zúčastniť sa môže ktokoľvek, kto má záujem. Podmienkou je však registrácia mailom na homo.chemicus@umb.sk, a to do stredy 12. 2. 2020.

Viac o aktivitách banskobystrického klubu chemikov Homo Chemicus sa môžete dozvedieť aj na ich FB skupine – nebojte sa požiadať o členstvo. Na stretnutie s vami v Banskej Bystrici sa už teraz všetci veľmi tešíme.

Pozvánka na Seminár Homo Chemicus
Pozvánka na Seminár Homo Chemicus v Banskej Bystrici 17. 2. 2020

Posledná séria úloh 2. ročníka CHEMoUK-a zverejnená!

Ani sme sa nenazdali a sme v 3. kole 2. ročníka CHEMoUK-a, kde na riešiteľov čaká záverečná séria úloh našich autorov pre tento školský rok. Zoznámite sa v nej s koordinačnými číslami iónových kryštálových štruktúr. Zistíte, čo tieto čísla pre štruktúru kryštálov znamenajú a čím sú ich hodnoty limitované.

Pri riešení úlohy zameranej na farebnosť látok sa dozviete niečo o svetle, absorpcii svetla molekulami aj o využití UV-Vis spektroskopie pri štúdiu toho ako majú molekuly rozvrstvené svoje energetické hladiny. Na riešenie úlohy budete tentokrát potrebovať aj počítač, pretože sa sami na chvíľu stanente počítačovými chemikmi, ktorí dokážu vlastnosti molekúl vypočítať čisto na základe ich počítačových modelov.

Ďalej sú pre vás pripravené úlohy zamerané na povrchovo aktívne látky (tenzidy), kde sa stretnete s pojmami ako molekula s difilným charakterom a micela. Na záver zistíte aj to, akú úlohu zohráva elektrochémia pri šírení nervového vzruchu a čo tieto javy podmieňuje a ovplyvňuje.

Úlohy tohto kola, spolu s odpoveďovým hárkom (pre problém 2), nájdete na webstránke CHEMoUK-a, kliknutím na uvedené linky alebo na ilustračný obrázok. Vaše odpovede môžete posielať do 15. 3. 2020. Ďalšie termíny aktuálneho ročníka nájdete v termínovníku CHEMoUK. Riešiteľom držíme palce a prajeme príjemnú zábavu!

Ilustračný obrázok pre úlohy 3. kola 2. ročníka CHEMoUK-a
Zadania úloh pre 3. kolo 2. ročníka CHEMoUK - stránka s úlohami korešpondenčného seminára sa otvorí po kliknutí na obrázok.

Turecko zverejnilo prípravné úlohy pre IChO 2020

A je to tu, nastal ten každoročne očakávaný moment – organizátori 52. ročníka Medzinárodnej chemickej olympiády zverejnili svoje prípravné úlohy. Postupne tak nadobúda čoraz konkrétnejšie kontúry už aj tohoročná najvyššia celosvetová súťaž mladých chemikov, ktorá vyvrcholí v júli v Turecku.

Každoročný rozruch okolo prípravných úloh od organizátorov IChO je viac než oprávnený, keďže sú prvým, no zároveň aj posledným poodhalením toho, čo autori úloh pre súťažiacich chystajú. Okrem všeobecnej úrovne úloh je dôležité najmä to, aké stanovujú témy pokročilej náročnosti. Sú to témy, ktoré nie sú súčasťou základného sylabu IChO, a tak sa v súťažných úlohách môžu vyskytnúť len vtedy, ak sú vopred oznámené a ilustrované v prípravných úlohách.

Mnohých určite poteší, že teoretické úlohy sú tento rok pomerne výrazne orientované na organickú chémiu. Viacero úloh sa venuje syntézam konkrétnych prírodných látok a liečiv, priestor však dostávajú aj všeobecnejšie témy akými sú Markovnikovo a Zajcevovo pravidlo, či reakcie, ktorými sa molekuly premieňajú na vyššie homológy. Medzi pokročilými témami nájdeme aj NMR spektroskopiu, ktorá je pre našich študentov štandardnou výbavou, avšak aj pericyklické reakcie, ktoré budeme musieť zvládnuť v rámci prípravných sústredení.

Ilustračný obrázok - pripravne ulohy 52. IChO
Anglický originál prípravných úloh 52. IChO - brožúra vo formáte PDF sa otvorí v novom okne po kliknutí na obrázok
Ilustračný obrázok - pripravne ulohy 52. IChO
Anglický originál prípravných úloh 52. IChO - brožúra vo formáte PDF sa otvorí v novom okne po kliknutí na obrázok

Úlohy z anorganickej a analytickej chémie sú pomerne klasické. Okrem úloh zameraných na kryštálovú štruktúru spinelov a na cytostatické komplexy platiny nájdeme aj diagramy sietí reakcií a prípravy zlúčenín s prázdnymi políčkami na doplnenie, na ktoré sú naši súťažiaci zvyknutí aj z národných kôl chemickej olympiády. Novinkou pre našich nebýva ani teória kryštálového poľa, izoméria koordinačných zlúčenín či molekulové orbitály, ktoré tento rok nájdeme medzi témami pokročilej náročnosti.

V úlohách z fyzikálnej chémie, ktoré uzatvárajú sadu 25 teoretických prípravných úloh,  nájdeme nielen elektrochémiu, spektrofotometriu, fluorimetriu či klasickú kinetiku, ale aj pár úloh so základnými pojmami kvantovej chémie. Tie budú užitočné najmä v súvislosti s pokročilou oblasťou, ktorou je tento rok dynamika reakčných procesov, teória tranzitného stavu a kinetický izotopový efekt.

Súčasťou prípravných úloh je napokon aj sada 8 praktických experimentov, avšak o tých si povieme viacej nabudúce, keď pre vás zverejníme aj slovenské preklady úloh. Na tých intenzívne pracujeme, aby sme ich zároveň mohli 7. 3. 2020 odovzdať tým najlepším riešiteľom Celoslovenského kola chemickej olympiády v Košiciach spolu s pozvánkou na 1. sústredenie pred IChO 2020.

Vianočná nádielka úloh 2. kola 2. ročníka CHEMoUK

Je tu december a s ním druhé kolo CHEMoUK-a, v ktorom si pre vás autori korešpondenčného seminára pripravili ďalšiu sériu súťažných úloh, tentokrát z oblasti analytickej, fyzikálnej, organickej chémie a biochémie.

Pri riešení úloh sa zoznámite s princípom fungovania batérií, so vznikom elektrického prúdu v nich, či so samotnou elektrolýzou. V úlohe zameranej na organickú chémiu si osvojíte mechanizmus aldolových reakcií a takisto pojem tautoméria.

Energiu na riešenie vám dodá úloha zameraná na ATP – adenozíntrifosfát. V poslednej úlohe, zameranej na analytickú chémiu sa dozviete viac o fluorescencii a jej využití v praxi v podobe molekulovej fluorescenčnej spektroskopie. Síce máme december, ale už teraz môžete zistiť, prečo v júli bude chinín vo vašom toniku na slnku tak krásne svietiť.

Úlohy tohto kola nájdete na webstránke CHEMoUK-a, kliknutím na uvedený link alebo na ilustračný obrázok. Druhé kolo sa odovzdáva do 20. 1. 2020. Ďalšie termíny aktuáleho ročníka nájdete v termínovníku CHEMoUK. Riešiteľom držíme palce a prajeme príjemnú zábavu.

Ilustračný obrázok pre úlohy 2. kola 2. ročníka CHEMoUK-a
Zadania úloh pre 2. kolo 2. ročníka CHEMoUK - stránka s úlohami korešpondenčného seminára sa otvorí po kliknutí na obrázok.

Školské kolo v kategórii A spustilo tohoročný maratón súťaženia

Fotografia riešiteľov školského kola kat. A v Prievidzi
Riešitelia školského kola kategórie A u PaedDr. Mira Kozáka na Gymnáziu V. B. Nedožerského v Prievidzi pri riešení teoretickej časti

Kým domáce kolá ChO sú skôr priestorom na štúdium a prípravu, so školským kolom sa už rozbieha skutočné súťaženie. Aj tento rok sa ako prvé už tradične konalo školské kolo v najvyššej kategórii A, keďže tu sa súťaženie neskončí ani celoslovenským kolom, ale tí najlepší sa ešte musia popasovať aj so sitom troch prípravných sústredení pred Medzinárodnou chemickou olympiádou.

Tento rok vyšlo školské kolo kategórie A na Mikuláša. V úlohách z anorganickej chémie sa pokračovalo v téme palív a zdrojov energie. Tentokrát sa riešili výbušné úlohy s pušným prachom a výrobou liadku, čiže dusičnanu draselného. Vo fyzikálnej chémii študenti počítali napríklad nosnosť balóna naplneného vodíkom a v organickej chémii sa nukleofilné substitúcie tentokrát zaoberali syntézou paracetamolu či dopamínu. Biochémia si napokon posvietila na karbamoylfosfát a stanovenie aminokyselín rôznymi metódami.

Hneď ako budú úlohy a ich riešenia zverejnené na stránkach Iuventy, nájdete linky na dokumenty aj na tejto stránke.

 

Je pravdou, že úlohy kategórie A sa často považujú za natoľko náročné, že na mnohých školách je úspechom ak sa v danom roku nájdu vôbec nejakí riešitelia. Na výnimočných školách však pravidelne musia aj školské kolá organizovať ako vážne zápolenie, pretože nadšených riešiteľov tam nemajú ani zdaľeka málo.

Jedným z takýchto ojedinelých prípadov je, samozrejme, legendárne Gymnázium V. B. Nedožerského v Prievidzi. Pod taktovkou PaedDr. Mira Kozáka tam tento rok počet zapojených riešiteľov školského kola v kategórii A dosiahol fantastické dvojciferné číslo!

Školské kolo kat. A u Dr. Kozáka však nie je výnimočné len počtom súťažiacich. Hoci praktická časť nie je bežnou súčasťou školského kola ani v najvyššej kategórii, v Prievidzi si aj napriek tomu k teoretickým úlohám opäť doplnili aj prax, a to vôbec nie hocakú. Pozostávala z dvoch úloh, v jednej, analytickej sa jódometricky stanovovala meď poďla Bruhnsa a druhou bola organická syntéza dibenzylidénacetónu.

Koľkým z takto výborne pripravených Prievidžanov sa podarí prebojovať sa až na Medzinárodnú olympiádu tento rok? A pridajú sa k nim s doborvoľným praktickým kolom o rok aj ďalšie školy? Dajte nám vedieť ako prebieha školské kolo u Vás. Pripraveným šťastie praje, držíme palce!

Fotografia riešiteľov školského kola kat. A v Prievidzi v laboratóriu
Riešitelia školského kola kategórie A na Gymnáziu V. B. Nedožerského v Prievidzi v laboratóriu pri vlastnej praktickej časti

Inštruktážny seminár pre riešiteľov ChO v Trnave

Vo štvrtok 28. 11. 2019 usporiadala Krajská komisia ChO v Trnave inštruktážny seminár pre riešiteľov chemickej olympiády, predovšetkým v kategórii A. Celodenného seminára sa zúčastnilo 25 riešiteľov zo šiestich gymnázií z trnavského kraja a ich učitelia.

Účastníkom seminára sa venovali štyria odborní lektori v piatich častiach zameraných na oblasti chémie riešené v kategórii A – anorganická chémia a analytická chémia (doc. Ing. Mária Linkešová, PhD.), organická chémia (doc. Ing. Andrej Kolarovič, PhD.), fyzikálna chémia (doc. Ing. Ján Reguli, CSc.) a biochémia (Mgr. Dominika Koperová).

Súčasťou analytickej chémie bola, ako inak, aj odmerná analýza. Sprievodný učebný materiál Krátky kurz odmernej analýzy z pera pani Ing. Pavelekovej si teraz môžete stiahnúť aj z našej webstránky, kliknutím na link v názve materiálu vyššie alebo kliknutím na ilustračný obrázok.

Všetkým zúčastneným aj prednášajúcim ďakujeme za ich čas a energiu. Veríme, že podobné podporné akcie krajskej Komisie ChO v Trnave významne prispejú k budúcim úspechom riešiteľov ChO. Držíme palce!

Ilustračný obrázok pre krátky kurz odmernej analýzy
Súbor pdf dokumentu "Krátky kurz odmernej analýzy" si stiahnete kliknutím na obrázok

Literatúra pre fyzikálnu chémiu v kategórii A pre šk. rok 2019/20

Obálka učebnice Fyzikálna chémia pre bakalárske štúdium
Fyzikálna chémia pre bakalárske štúdium od J. Reguliho

Fyzikálna chémia je jednou z oblastí, ktorá sa v ChO vyskytuje až v celkom najvyššej kategórii A. Na stredných školách sa s témami fyzikálnej chémie stretávame pomerne málo, avšak na Medzinárodnej chemickej olympiáde je každoročne štandardnou súčasťou súťažných úloh. V tejto súvislosti bol zaujímavý najmä 51. ročník IChO v Paríži, kde sa fyzikálna chémia v tej či onej podobe vyskytovala takmer v tretine prípravných aj súťažných úloh (ktoré, ak ste zvedaví, si môžete pozrieť v tomto článku).

V 56. ročníku ChO sa úlohy z fyzikálnej chémie, ktorých autorom je aj tento rok pán docent Reguli z Trnavskej univerzity, zamerajú na viaczložkové sústavy ideálnych plynov. V prípade zmesí, ktoré môžu chemicky reagovať, bude treba ovládať aj výpočty v súvislosti s chemickou rovnováhou v sústave, vrátane závislosti rovnovážnej konštanty chemickej reakcie od teploty, t.j. van’t Hoffovej rovnice reakčnej izobary.

Aby sme vám aspoň trochu uľahčili zorientovanie sa v učebniciach a zbierkach, ktoré ako odporúčanú literatúru stanovil autor úloh, tu vám prinášame pár našich tipov na kapitoly, ktoré by ste pri štúdiu určite nemali vynechať.

Z materiálov voľne dostupných elektronicky určite nesmiete opomenúť zbierku riešených príkladov pre olympionikov priamo z pera pána docenta Reguliho, Riešené  úlohy  z fyzikálnej  chémie  pre  kategóriu  A  chemickej olympiády, ktorú si vďaka autorovi môžete stiahnuť aj na tejto stránke (link v predchádzajúcich riadkoch). Aktuálneho ročníka sa týkaju najmä časti o ideálnom plyne (s. 26-48), o chemickej rovnováhe (s. 171-215) a samozrejme aj o niečo všeobecnejšie časti v úvode (s. 8-20).

Preriešené príklady najlepšie doplníte teóriou taktiež od autora úloh. Učebnicu Fyzikálna chémia pre bakalárske štúdium si môžete objednať (za naozaj symbolickú cenu 6,00 eur) aj cez e-shop vydavateľstva SAV (link v názve v predchádzajúcich riadkoch alebo v obrázku). Aj podľa nášho názoru je táto učebnica v porovnaní s inými učebnými textami z fyzikálnej chémie omnoho prístupnejšia. Tohto ročníka sa týkaju najmä časti o vyjadrovaní zloženia zmesí (s. 16-18), o plynoch (s. 19-26) a o chemickej rovnovahe (s. 154-165).

EDIT 2020: Okrem riešených úloh z fyzikálnej chémie je od roku 2020 k dispozícii aj Zbierka riešených úloh z fyzikálnej chémie pána docenta Reguliho, ktorú si môžete stihanuť zo stránky Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity priamo na uvedenom linku.

Zasadnutie Slovenskej komisie chemickej olympiády 2019

Na novembrovom zasadnutí v Iuvente sa opäť stretli všetci krajskí predsedovia, vedúci autorských kolektívov a ďalší členovia Slovenskej komisie ChO. Počas niekoľkohodinovej porady komisia detailne zhodnotila priebeh 55. ročníka ChO vo všetkých kolách, kategóriách a krajoch, a potom sa už spustil každoročný maratón povinností a úloh v súvislosti s novým, 56. ročníkom ChO.

Komisia, okrem iného, pozitívne zhodnotila aj vznik a smerovanie našej novej webstránky ChO (ktorú práve čítate). Dúfame, že v ďalšom roku sa bude len rozrastať a zlepšovať, a to aj vďaka Vašim nápadom a informáciám. Ak máte pre stánku ChO akýkoľvek zaujímavý materiál súvisiaci s chémiou, neváhajte nás kontaktovať!

Jednou z horúcich tém diskusie bola aj otázka ako v kategórii D zvládnuť chemické výpočty, keďže toto učivo po novom z učebných osnov vypadlo. Komisia sa nakoniec zhodla, že úlohy olympiády nemôžu ani v kategórii D vychádzať len z hmotnostných percent a aj naďalej sa v kategórii D bude predpokladať zvládnutie látkovej koncentrácie a základných pojmov stechiometrie. Aby sme však pomohli riešiteľom a učiteľom zaplniť dieru, ktorá v tejto oblasti vzniká s novými osnovami, Slovenská komisia ChO sa rozhodla podporiť vyučovanie a precvičenie chemických výpočtov pomocou digitálnych učebných materiálov, či už v podobe e-learningu, on-line kvízov alebo mobilnej appky. Olympionikom takto chceme pomôcť už v ďalšom, 57. ročníku ChO.

A aký je Váš názor na chemické výpočty? Patria do olympiády aj v kategórii D, alebo by sa mala olympiáda zamerať len na to, čo sa žiaci naučia na bežných hodinách? Bude e-learning a mobilná appka dobrým riešením?

Napíšte nám, čo si o chemických výpočtoch myslíte do komentára nižšie, alebo nám pošlite mail.

Fotografia Slovenskej komisie ChO zo zasadnutia 2019
Slovenská komisia Chemickej olympiády, novembrové zasadnutie 2019

Úlohy kategórie B pre šk. rok 2019/20 zverejnené!

Kategória B je druhou najvyššou kategóriou chemickej olympiády. Zadanie domáceho kola už nájdete na stránke Iuventy cez tento odkaz alebo po kliknutí na obrázok.

V zadaní domáceho kola nájdete témy, ktoré sa budú niesť celým ročníkom olympiády. V anorganickej chémii budú v každom kole hlavnou  témou halogény. Organická chémia sa v tomto roku zameria na alkény, ich štruktrúru, izomériu a reaktivitu, adície a ozonolýzu. Témou praktických úloh z analytickej chémie budú acidobázické rovnováhy a titrácie.

Už teraz sa teda každý môže pustiť do odporúčanej literatúry, čím skôr tým lepšie. A samozrejme nezabudnite sledovať akcie chemickej olympiády vo svojich krajoch – prípadne ak nemáte ďaleko do Bratislavy, radi vás privítame na Prírodovedeckej fakulte na niektorom z tradičných piatkových seminárov PopChemOl.

Hor sa teda do nového ročníka, chemická olympiáda opäť hľadá svojich nových šampiónov aj v kategórii B!

Ilustračný obrázok pre úlohy kat. B
Zadania úloh pre kategóriu B - brožúra vo formáte PDF sa otvorí po kliknutí na obrázok.