Vyhľadávanie na stránkach ChO:
Reklamný banner WebSupport
Stránky ChO hostuje WebSupport.sk v rámci programu Freeweb

Zadania a riešenia úloh 57. ChO riešených dištančnou formou

Zadania a riešenia súťažných úloh ChO zverejňuje Iuventa na stránke za týmto linkom. Stránka, ktorú práve čítate, slúži ako záloha pre prípad, že by na oficiálnej stránke Iuventy nastali technické problémy.

11. 12. 2020 – dištančné školské kolo kategórie A

Pokyny pre súťažiacich nájdete v tomto dokumente.

Zadanie úloh sa zverejní 11. 12. 2020 o 14:00

Riešenie úloh: do 17:30. Odoslanie nafotených riešení učiteľom e-mailom: do 18:30.

Riešenie úloh sa zverejní 12. 12. 2020 o 8:00

Školské kolo kategórie A – dištančnou formou 11. 12. 2020

Ako sme avizovali na začiatku tohto ročníka, Chemická olympiáda sa bude riadiť obvyklými Metodicko-organizačnými pokynmi, pričom usmernenia k realizácii jednotlivých kôl podľa kategórií sa upresňujú priebežne, podľa aktuálneho vývoja opatrení proti šíreniu choroby COVID-19.

Školské kolo chemickej olympiády, kategória A

S ohľadom na platné protipandemické opatrenia prebehne školské kolo ChO v kategórii A dištančnou formou. Termín školského kola v kategórii A sa posúva na 11. 12. 2020, IUVENTA zverejní zadania o 14:00 a riešiť sa budú do 17:30.

Okrem oficiálnej stránky IUVENTY so zadaniami a riešeniami bude v prípade problémov k dispozícii záloha aj na tejto stránke oficiálneho webu ChO.

Bližšie informácie a pokyny pre učiteľov organizujúcich školské kolo ChO ako aj pre súťažiacich nájdete na tejto stránke Iuventy, prípadne môžete prejsť priamo na tento dokument zo stránky určený pre školské kolo kategórie A.

Korešpondečný seminár CHEMoUK je späť!

Organizátori korešpondenčného seminára si ani tento rok nevedeli  predstaviť bez mladých študentov so zápalom pre chémiu a predstavujú vám úlohy prvého súťažného kola v 3. ročníku!

Tí z vás, ktorí sa radi pozerajú na život aj z iného uhla, sa môžu tešiť na základy stereochémie, kde uvidíte, ako v trojrozmernom priestore rozmýšľajú organickí chemici. A čo keby producenti filmov o superhrdinoch boli chemici? Jeden z prvých trhákov, ktorý by sme v kinách sledovali, by určite niesol názov Superbunka.

Inhibíciu vášho nadšenia nečakajte ani pri riešení úloh z biochémie, kde sa stretnete s enzýmami z pohľadu kinetiky enzymaticky katalyzovaných reakcií. Ak máte pocit, že počas vianočných sviatkov z vašej obľúbenej pochúťky po nociach ubúda, nezúfajte. Daktyloskopia je ten správny nástroj ako identifikovať páchateľa.

Prihlásiť sa môžete do 3.12.2020 pomocou formulára. Úlohy 1. kola je potrebné odovzdať najneskôr do 22.12.2020 (vrátane). Úlohy tohto kola nájdete na webstránke CHEMoUK-a, kliknutím na uvedený link alebo na ilustračný obrázok. Ďalšie termíny aktuálneho ročníka nájdete v termínovníku CHEMoUK
Prajeme veľa šťastia pri riešení úloh!

Ilustračný obrázok pre úlohy 1. kola 3. ročníka CHEMoUK-a
Zadania úloh pre 1. kolo 3. ročníka CHEMoUK - stránka s úlohami korešpondenčného seminára sa otvorí po kliknutí na obrázok.

57. ročník Chemickej olympiády, školský rok 2020/2021

Chemická olympiáda sa bude vo svojom 57. ročníku riadiť obvyklými Metodicko-organizačnými pokynmi – nájdete ich na tejto stránke Iuventy.

Podľa aktuálneho vývoja opatrení proti šíreniu choroby COVID-19 budeme vydávať usmernenia k realizácii jednotlivých kôl podľa kategórií. Aktuálne usmernenia k všetkým kolám súťaže nájdete vždy na tejto stránke Iuventy.

Domáce kolá chemickej olympiády, kategória A a EF

Kategória A:
Na prípravu pre úspešné riešenie teoretických úloh v kategórii A odporúčame využiť on-line aktivity BB a BA kraja (pre najaktuálnejšie informácie sledujte tento oficiálny web ChO, FB stránku banskobystického klubu Homo Chemicus, alebo kontaktujte príslušných krajských predsedov).

Vzhľadom na dočasné uzavretie stredných škôl bude podmienkou účasti v školskom kole úspešné vyriešenie len teoretickej časti domáceho kola. Vyriešené úlohy zašlite svojmu učiteľovi chémie, prípadne priamo učiteľovi zodpovednému za Chemickú olympiádu na vašej škole.

V prípade, že sa stredné školy otvoria v avizovanom termíne koncom novembra 2020, školské kolo prebehne v riadnom termíne 4. 12. obvyklým spôsobom, teda prezenčne. Praktickú časť domáceho (študijného) kola je potrebné vypracovať po otvorení stredných škôl, čo sa bude vyžadovať ako podmienka pre postup do krajského kola.

Kategória EF:
Termín pre vypracovanie úloh domáceho kola sa posúva do 28. 1. 2021. Praktickú časť domáceho kola sa odporúča vypracovať čím skôr po otvorení stredných škôl.

Oficiálnu verziu usmernení pre realizáciu domácich kôl kategórie A a EF nájdete na tejto stánke Iuventy.

Online seminár klubu Homo Chemicus pre riešiteľov ChO 29. 10. 2020

Vo štvrtok 29. 10. 2020 organizuje banskobystrický klub chemikov Homo Chemicus prvý z tohoročnej série online seminárov pre riešiteľov Chemickej olympiády v kategórii A. Na programe je ako prvá fyzikálna chémia (prednáša doc. RNDr. Miroslav Iliaš, PhD.).

Stretnutia sa môže zúčastniť ktokoľvek z celého Slovenska, kto má záujem. Podmienkou je však registrácia online vopred podľa pokynov na tejto stránke.

Viac o aktivitách banskobystrického klubu chemikov Homo Chemicus sa môžete dozvedieť aj na ich FB skupine – nebojte sa požiadať o členstvo. Na stretnutie s vami v online priestore sa organizátori banskobystrických seminárov už teraz veľmi tešia.

Pozvánka na online Seminár Homo Chemicus 29. 10. 2020
Pozvánka na online Seminár Homo Chemicus 29. 10. 2020

Medaily z dištančnej 52. IChO dorazili na Slovensko

Medaily z dištančnej 52. IChO
Medaily z dištančnej 52. IChO

Pre pandémiu koronavírusu sa IChO po prvýkrát v histórii konala v dištančnom režime. Slovenská a česká delegácia sa dištančnej IChO zúčastnili formou spoločného sústredenia, ktoré sa konalo 23.-30. júla v Tatranskej Lomnici. Viac o našej účasti na tohoročnej IChO si môžete prečítať v samostatnom článku.

Slovenská delegácia bola aj za týchto neštandardných okolností úspešná a všetci štyria naši reprezentanti získali medaily. Tie nám teraz, koncom septembra, dorazili na Slovensko a poputujú k svojim hrdým majiteľom. Tými sú Martin Brokeš, ktorý vybojoval striebornú medailu a Samuel Novák, Andrej Kovács a Matúš Tomčo, ktorí získali bronzové medaily.

Ešte raz srdečne gratulujeme a ďakujeme našim medailovým chlapcom za krásnu reprezentáciu Slovenska.

Termínovník 57. ročníka ChO (šk. rok 2020/21)

Ilustračný obrázok kalendára

Termínovník konania jednotlivých kôl ChO v školskom roku 2020/21 bol zverejnený. Nájdete ho pod týmto odkazom, ktorý môžete zdieľať s každým, kto sa zaujíma o chemickú olympiádu:

chemickaolympiada.sk/terminovnik-cho-2020-21

Spoločný termínovník všetkých predmetových olympiád vo formáte pdf nájdete aj na stránke Iuventy.

DÔLEŽITÉ UPOZORNENIE: Je možné, že aj v tomto školskom roku sa termíny jednotlivých kôl súťže budú musieť operatívne prispôsobovať podľa aktuálnej epidemickej situácie. Prosím, vždy si overte, že máte najaktuálnejšie termíny (ktoré vždy nájdete práve tu).

CHEMoUK-ovia aj toto leto experimentovali

V dňoch 24. – 28. augusta 2020 sa na pôde Prírodovedeckej fakulty UK po druhýkrát uskutočnilo letné sústredenie korešpondenčného seminára CHEMoUK. Sústredenia sa zúčastnilo 16 najúspešnejších riešiteľov seminára.

V korešpondečnej časti tento rok stredoškoláci riešili úlohy týkajúce sa kvantových bodiek (quantum dots), toxikológie kyanidov, aldolových reakcií, analyzovali DNA. Venovali sa selektivite organických reakcií, galvanickým článkom, ATP, absorpcii a fluorescencii zlúčenín, stabilite iónových kryštálov, využitiu tenzidov v analytickej chémii a vplyvu návykových látok na šírenie nervového vzruchu. Všetky úlohy nájdete na stránkach CHEMoUK-a.

Z 38 stredoškolákov z celého Slovenska sa s náročnými úlohami druhého ročníka CHEMoUK-a najlepšie popasovali Monika Spurná z Gymnázia na Grösslingovej ulici v Bratislave (úspešnosť 84,7%), Slavomír Vodnák z Gymnázia Milana Rúfusa v Žiari nad Hronom (úspešnosť 77,7%) a Katarína Slimáková zo Spojenej školy sv. J. Bosca v Novej Dubnici (úspešnosť 70,8%).

Veľkou motiváciou do riešenia úloh seminára bola, samozrejme, možnosť zúčastniť sa letného sústredenia. Tu si stredoškoláci mohli vyskúšať experimentálnu prácu v laboratóriách Prírodovedeckej fakulty UK. Počas sústredenia sa naši CHEMoUK-ovia zúčastili prednášok z organickej chémie, NMR, analytickej chémie, biochémie, kryštalografie a riešili úlohy z teoretickej chémie. Na spoločných cvičeniach si vyskúšali prácu v laboratóriach organickej, anorganickej, fyzikálnej a materiálovej chémie.

Novinkou sústredenia oproti vlaňajšiemu, pilotnému ročníku bola možnosť vyskúšať si prácu vedca vo výskumných laboratóriách. Stredoškoláci „zažili deň v koži vedca“, počas ktorého sa venovali odhaľovaniu identity páchateľa zo zvyšku odtlačku prsta, stanovovali obsah olova v orechoch, pripravovali koloidné nanočastice zlata a striebra, testovali vplyv nízkoteplotnej plazmy na prežívanie kvasiniek. Venovali sa fotochemickým reakciám, syntéze, čisteniu a charakterizácii organických zlúčenín. Výsledky svojich pokusov prezentovali svojim kolegom formou minikonferencie.

Po náročných dňoch v škole si účastníci sústredenia oddýchli pri športe a na laser game. Celý druhý ročník CHEMoUK-a by sa nemohol uskutočniť bez podpory vedenia PriF UK, entuziazmu a poctivej práce autorov úloh korešpondenčnej časti seminára, lektorov letného sústredenia a organizátorov z radov zamestnancov a študentov pracovísk chemickej sekcie PriF UK, za čo všetkým patrí veľká vďaka.

Nájdi 16 rozdielov 🙂

Účastníci CHEMoUK 2020 v rúškach
Účastníci sústredenia úspešných riešiteľov korešpondenčného seminára CHEMoUK na Prírodovedeckej fakulte UK
Účastníci CHEMoUK 2020 bez rúšok
Účastníci sústredenia úspešných riešiteľov korešpondenčného seminára CHEMoUK na Prírodovedeckej fakulte UK

4. ročník Letnej školy mladých chemikov prebehol online

Výnimočné situácie si vyžadujú výnimočné riešenia a tento rok nám tých výnimočných situácií pripravil veru neúrekom. Aj napriek pandémii koronavírusu sme však Letnú školu mladých chemikov (LŠMCh) nechceli, priam až nedokázali, ani v tomto roku len tak zrušiť. LŠMCh sa tak v roku 2020 konala online a tento netradičný formát si spolu s maskotom Angry Rabbit Pascalom vyskúšalo celkom 25 mladých chemikov.

Pre účastníkov to vlastne nebolo až tak úplne nové, veď sa už celé štyri mesiace učili len z domu, na diaľku. A vďaka tomu aj oni nás naučili pár funkcií nášho softvéru pre video-vyučovanie, o ktorých sa nám doteraz ani nesnívalo. Napriek dištančnej forme sme však v rámci LŠMCh chceli priniesť viac než len prednášky. Z chemikov sme sa museli zmeniť tak trocha aj na hercov, režisérov a rekvizitárov v jednom, no vďaka dávke kreativity nakoniec veľkú časť programu LŠMCh predsa len tvorili staré dobré a nefalšované chemické experimenty.

Hoci sme tento rok prišli o osobný kontakt a o zážitky, ktoré naši mladí chemici vždy zažívali popri odbornom programe v bežných rokoch LŠMCh, snažili sme sa, aby online forma LŠMCh nebola len náhradou. Chceli sme, aby tohoročným účastníkom, naopak, priniesla aj niečo, čo na klasickej LŠMCh nikdy nezažijú. Online LŠMCh sa vysielala z Prírodovedeckej fakulty UK, a tak sme s účastníkmi nazreli aj do niektorých jej tajných zákutí – do skladov chemikálii a chemického skla a zabudnutých chodieb nášho bludiska. No nezabudli sme ani na tip-top výučbové labáky a našu najmodernejšiu didaktickú techniku, v súčasnosti využívanú na maximálnu kapacitu.

foto z filmovania v laboratóriu KFTCh PriF UK
Laboratórium Katedry fyzikálnej a teoretickej chémie PriF UK premenené na "Hollywoodske štúdio" LŠMCh 2020

Z našich miestností sme si vyrobili naše malé „Hollywoodske štúdiá“, kde sme zapojili najlepšiu obrazovú techniku, aká bola k dispozícii. Prednášanie bolo pre nás relatívne jednoduché, s tým už mal tento rok každý z nás dostatočné skúsenosti. Skutočnou výzvou bolo nahradiť laboratórne cvičenia. Nuž, chce to riadne plánovanie a testovanie. Samozrejme, nie všetko vždy vyjde presne tak ako má, no našťastie, väčšina pokusov sa nám vydarila. A neboli to pokusy len na efekt, ale snažili sme sa robiť pokusy, ktoré účastníkov LŠMCh naučili, že aj skutočnú chémiu možno robiť doma. Ak sa chce a použije sa pri tom dostatočná dávka kreativity.

Aké pokusy teda robili naši mladí chemici? Postavili si a nakalibrovali aparatúru, ktorou sledovali rýchlosť vývoja CO2, titrovali, semikvantitatívne stanovovali celkové množstvo Mg2+ a Ca2+ v minerálnych vodách alebo sledovali vplyv pH, teploty a množstva na aktivitu enzýmu – slinnej amylázy pri rozklade škrobu. Niektoré výsledky domácich pokusov našich mladých chemikov si môžete pozrieť v galérii nižšie. Samozrejme, ukázali sme im aj mnohé demonštračné experimenty a určite už aj zo sna budú vedieť, ako alkalické kovy a kovy alkalických zemín farbia plameň.

Napriek tomu, že sa mladí chemici vôbec nepoznali, zväčša sa neostýchali interagovať, veľa sa pýtali, opravovali nás a keď sa vyhlásila nejaká aktivita, radi s nami súťažili. Za organizátorov musím povedať, že sme si síce mysleli, že to vypáli úplne inak, ale dopadlo to nakoniec oveľa lepšie než sme čakali.

S našimi mladými chemikmi zostávame v kontakte, prinajmenšom cez sociálne siete a veríme, že sa čoskoro stretneme už aj osobne.

Niektoré vyhlásenia o našej letnej škole z dotazníkov účastníkov:

Konečne viem doma titrovať! Pokračujte v tom ďalej, je to super 🙂

Bol to asi najproduktívnejší týždeň počas týchto prázdnin a určite by som si to zopakoval. Boli mi priblížené témy, o ktorých som si myslel, že sú pre mňa nedosiahnuteľné (elektrónové orbitály) a tieto témy na mňa mali aj najväčší dopad. Prosím, pokračujete v tom, čo robíte 🙂

Slovensko úspešné aj na dištančnej 52. Medzinárodnej chemickej olympiáde

52. ročník Medzinárodnej chemickej olympiády (IChO) sa pôvodne mal konať 6.-15. júla 2020 v tureckom Istanbule. Pre pandémiu koronavírusu však boli organizátori nakoniec nútení zmeniť plány a po prvýkrát v histórii zorganizovať IChO v dištančnom režime.

Slovenská delegácia sa spolu s delegáciou Česka zúčastnili na dištančnej IChO formou spoločného sústredenia, ktoré sa konalo 23.-30. júla v Tatranskej Lomnici. Na základe výsledkov celoštátneho kola v kategórii A, záujmu súťažiacich o účasť v dištančnej súťaži a následných výberových sústredení sa do reprezentačného výberu kvalifikovali Martin Brokeš (Gymnázium V. B. Nedožerského, Prievidza), Andrej Kovács (Gymnázium J. Hronca, Bratislava), Samuel Novák (Gymnázium, Poštová, Košice) a Matúš Tomčo (Gymnázium sv. Moniky, Prešov).

V konkurencii 231 súťažiacich z 59 krajín sveta sa naši reprezentanti ani tento rok nestratili a všetci štyria získali medailové umiestnenia. Martin Brokeš vybojoval striebornú medailu (so ziskom 80,37 bodov zo 100 možných), Samuel Novák (68,08 b), Andrej Kovács (67,86 b) a Matúš Tomčo (56,28 b) získali bronzové medaily.

Členmi medzinárodnej poroty, ktorá riešila preklad zadaní súťažných úloh, opravu riešení a arbitrácie bodovania s tureckými autormi, boli doc. RNDr. Martin Putala, PhD. (vedúci delegácie a člen Riadiaceho výboru IChO, Univerzita Komenského v Bratislave), Ing. Tibor Dubaj, PhD. (Slovenská technická univerzita v Bratislave), Mgr. Jela Nociarová (Univerzita Komenského v Bratislave) a RNDr. Rastislav Serbin, PhD. (Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach). O zmysluplné trávenie voľného času súťažiacich a regulárny priebeh súťaže v zmysle pravidiel dištančnej IChO sa postaral Bc. Samuel Andrejčák (Univerzita Komenského v Bratislave).

Fotografia SK reprezentácie na dištančnej 52. IChO
Reprezentácia Slovenska na dištančnej 52. IChO, zľava doprava: vpredu súťažiaci Samuel Novák, Martin Brokeš, Andrej Kovács a Matúš Tomčo; vzadu realizačný tím, Bc. Samuel Andrejčák, doc. RNDr. Martin Putala, PhD., RNDr. Rastislav Serbin, PhD., Ing. Tibor Dubaj, PhD., Mgr. Jela Nociarová.
Ilustračný obrázok pre zadania dištančnej 52. IChO
Slovenský preklad zadaní úloh dištančnej IChO 2020 - brožúra vo formáte PDF sa otvorí po kliknutí na obrázok.

Hoci je IChO súťažou stredoškolákov, súťažné úlohy svojou hĺbkou a komplexnosťou výrazne prekračujú úroveň, na akej sa chémia vyučuje na strednej škole. Kvôli dištančnému formátu tohto ročníka súťažiaci riešili len teoretickú časť pozostávajúcu z deviatich komplexných úloh z organickej, anorganickej, fyzikálnej, kvantovej a analytickej chémie. Týkali sa:

  • syntézy mačacieho feromónu nepelaktónu,
  • reaktivity arínových intermediátov,
  • prípravy alkaloidov koerulescínu a horsfilínu,
  • pericyklických reakcií,
  • absorpcie svetla molekulou β-karoténu,
  • termodynamiky na medzihviezdnej ceste,
  • chémie ftalokyanínov,
  • zlúčenín bóru a ich využitiu pri skladovaní vodíka,
  • elektrochemickému stanoveniu iónov ťažkých kovov.

Originálne zadania a autorské riešenia súťažných úloh v angličtine môžete nájsť na tejto stránke a ich preklad do slovenčiny, nad ktorým pod dohľadom kamier 5 hodín sedeli aj naši študenti, nájdete cez tento link alebo cez uvedený sprievodný ilustračný obrázok.

Okrem samotnej súťaže, prekladu úloh, diskusie s ich autormi a medzinárodnou porotou nechýbal ani voľnočasový program. Spoločne sme zdolali Lomnické sedlo či Skalnaté pleso a najskúsenejší turista, Samo Novák, nevynechal ani Slavkovský štít.

Poďakovanie patrí všetkým zúčastneným za vytvorenie príjemnej atmosféry na sústredení, študentom za vzornú reprezentáciu Slovenska, ich učiteľom (prof. Oravec, Bratislava; prof. Kozák, Prievidza; prof. Ihnatková, Košice a prof. Pončáková, Prešov), ktorí podchytili ich záujem o chémiu a všetkým vyučujúcim z UK a STU, ktorí pomohli pri ich príprave v rámci webinárov a dištančného výberového sústredenia.

Andrejovi, Martinovi a Samuelovi prajeme úspešný štart pri štúdiu chémie na vysokých školách. Matúš bude môcť cenné skúsenosti využiť pri riešení ďalšieho ročníka Chemickej olympiády v kategórii A. A veru, bude aj v nasledujúcom roku o čo bojovať, 53. ročník IChO sa by sa mal uskutočniť takto o rok v Japonsku. Zatiaľ čo v Tokiu budú prebiehať Olympijské hry 2020, IChO sa by sa mala konať v regióne mesta Osaka.

Fotogtafia SK reprezentácie na 52. IChO
Reprezentácia Slovenska na dištančnej 52. IChO pod štítmi našich veľhôr (a pod dohľadom národného maskota, líšky Elišky).